Ny spilbil til rørsprængning sparer CO2-udgifter

4. juli 2022  |  

Som den eneste aktør på markedet tilbyder Munck Forsyningsledninger rørsprængning og reelining med en specialbygget spilbil, der med en wire trækker nye rør på op til 200 m igennem eksisterende rør og samtidig knuser dette – alt sammen med blot en opgravning på 2 x 1,5 x 2 meter.

Munck Forsyningsledninger har fået specialudviklet en helt ny spilbil, som gør arbejdsgangen med udskiftning af forsyningsledninger både nemmere, hurtigere og desuden er meget CO2-besparende. Metoden er således både god for miljøet, men samtidigt også ofte økonomisk fordelagtig.

”Mange af de processer, der ville have været, hvis vi skulle grave ledningen op, er blevet overflødige”, fortæller Svend Blichfeld, der er afdelingschef i Munck Forsyningsledninger. ”Det gælder bl.a. gravearbejde, bortskaffelse af materialer, reetablering og asfaltering. Og så sparer denne metode os naturligvis for en masse tid – noget som alt sammen medvirker til, at vi har en betydelig CO2-besparelse.”

Munck Forsyningsledninger er de eneste på markedet, der tilbyder rørsprængning med en spilbil, og processen foregår stort set kun under jorden. Arbejdet kræver blot en opgravning på 2 x 1,5 x 2 meter.
”Processen består i, at en wire fra spilbilen trækkes igennem det eksisterende rør, hvorefter et trækhoved med kniv og det nye rør kobles sammen. Derefter trækkes nyt rør retur, således at det gamle rør knuses undervejs – og så er ny ledning etableret”, fortæller Svend Blichfeld. ”Vi tager 9 meter i minuttet, når vi trækker, og vi har kapacitet til op 210 meter ad gangen.”



Netop nu arbejder spilbilen på et projekt for Århus Vand, hvor den i sidste uge udskiftede en gammel Ø225 bygasledning, som skulle udskiftes med en Ø160 vandledning i det centrale Århus. Ledningen blev rørsprængt for at sikre, at der ikke kan være udløb i det gamle rør, hvis der skulle ske en rørskade på et tidspunkt. Strækningen var i alt på 110 meter.

”Rørsprængningen i Århus tog ca. 3 timer inkl. anstilling samt afrigning, og så er vi jo til væsentlig mindre gener for beboerne i området, når det primære arbejde foregår under jorden, og belægningen samtidigt kan bevares intakt.”



Bilen afløser en tidligere model
Spilbilen er ikke den første af sin art. Faktisk begyndte idéen og udviklingen af spilbilen i Munck Forsyningsledninger allerede tilbage i 80’erne, som hidtil har udført rørsprængninger over hele landet. Med nogle år på bagen, var der dog behov for en ny, opdateret udgave, hvor man desuden har opgraderet bilen på flere punkter.

”En af de væsentlige forskelle fra vores tidligere model og til den nye er på kapaciteten. Vores nye bil kan trække 30 t, hvor den gamle kunne trække 23 t, og så kan den nye trække ledninger op til Ø315 mod Ø250 tidligere. Derudover overholder den nye bil alle miljøkrav og kan dermed køre i alle zoner – også i storbyerne”, fortæller Svend Blichfeld.

Både brugervenlighed og sikkerhed er også blevet fornyet, hvor bl.a. kamerafunktion og dokumentation af trækstyrke undervejs i processen og som log er muligt i den nye bil.

Spilbilen er hjemmehørende i Odense – men løser opgaver i hele landet.

Se flere nyheder